Žijeme v dobe, v ktorej moderná spoločnosť omnoho viac využíva digitálnu formu platenia v porovnaní s hotovosťou. Navyše, pandémia spôsobila, že sa nakupovanie ešte viac presunulo z reálneho sveta do online prostredia. Aj tu však na vaše úspory striehnu zlodeji, ktorí majú vlastné metódy ako sa rýchlo a ľahko dostať k vašim peniazom. Jedným z najčastejších spôsobov ako takíto „internetoví vreckári“ okrádajú svoju obete je phishing.

Čo je phishing?

Názov phishing je odvodený od anglického slova “fishing”, čo v preklade znamená chytanie rýb. Táto metafora vznikla z myšlienky “chytiť niekoho na háčik a následne ho navinúť (uchopiť)”, čiže okradnúť. Začiatočné písmená „ph-“ odkazujú na tzv. „phreaks“. Jedná sa o skupinu hackerov, ktorí v deväťdesiatych rokoch minulého storočia pri svojom experimentovaní s možnosťami telekomunikačných systémov porušili zákon. Najčastejším motívom phisherov je finančný zisk, prípadne zneužitie osobných údajov.

Phishing môže byť emailová alebo iná elektronická forma správy (SMS, Whatsup, Facebook Messenger, atď.), ktorá obsahuje zväčša text, prípadne odkaz na webstránku. Kyberzločinci používajú zväčša e-mail lebo je pomerne jednoduché napodobniť správy tak, aby vyzerali naozaj realisticky. Typickým príkladom je e-mail od banky, ktorá žiada vyplniť osobné údaje či kliknúť na odkaz, ktorý posiela v správe. Existuje však niekoľko spôsobov, ako odhaliť kyberkriminálnika, alebo sa pred phishingovým útokom chrániť.

Základné znaky phishingu

Žiadosť o osobné údaje prostredníctvom e-mailu
Ak ste si už niekedy v schránke prijatých správ našli žiadosť o potvrdenie prístupových údajov k bankovému účtu, čísla kreditky alebo iných citlivých informácií, máte predstavu o tom, ako taký phishing vyzerá v praxi.

Pravopisné chyby
Spočiatku boli takéto e-maily písané zväčša v angličtine, no dnes sú už automaticky prekladané do jazyka danej krajiny. Čo však znamená, že v texte sa často vyskytujú pravopisné chyby, preklepy a zvláštna štylizácia viet. No s vývojom technológií sa kyberzločincom darí obchádzať aj tieto prekážky, preto absencia chýb, nemusí znamenať, že ide o legitímnu správu.

Naliehavosť a neodolateľná ponuka
Text môže vyzerať ako informácia o neprevedení platby, výzva k aktualizácii bezpečnostných údajov, oznámenie o dočasnom zablokovaní účtu či karty, dokonca môže ísť o „gratulačný email“, ktorý vás informuje, že ste boli náhodne vyžrebovaným výhercom a do 24 hodín musíte na konkrétnu adresu zaslať vaše osobné údaje. Svojím obsahom sa snaží prinútiť adresáta, aby konal rýchlo a neuvážene.

Podozrivá doména
Phishingové správy sú čoraz viac prepracovanejšie, a tak pôsobia legitímnejšie. Preto si
musíte vždy skontrolovať aj adresu odosielateľa. Vaša banka vám nebude napríklad písať
z indickej domény. V texte správy môže byť umiestnená internetová adresa, ktorá na prvý
pohľad vyzerá, že smeruje na doménu banky, no po kliknutí zistíte, že ide o podvod. Či ide
o falošný web, zistíte aj podľa toho, či stránka obsahuje https:// protokol a ikonu bezpečnostného zámku 🔒 .

5 tipov, ako sa chrániť pred pishingom

  1. Nikdy neposielajte svoje prihlasovacie údaje e-mailom.
  2. Vyhnite sa otváraniu e-mailových príloh a klikaniu na odkazy od príjemcov, ktorých
    nepoznáte.
  3. Na svojom e-mailovom účte majte zapnutú ochranu proti spamu.
  4. Pre prihlásenie sa do bankového účtu nepoužívajte verejnú Wi-Fi.
  5. Pravidelne aktualizujte svoj prehliadač a inštalujte bezpečnostné programy.

Kyberzločinci majú niekoľko ďalších metód ako sa dostať k vašim peniazom. Všetky podvodné
techniky však majú niečo spoločné – snažia sa obísť bezpečnostné technológie a bez vášho
vedomia sa samovoľne nainštalovať do počítača. Preto, ak sa vaše internetové bankovníctvo
správa neštandardne, neposkytujte žiadne dôverné informácie a okamžite kontaktujte vašu
banku.

Finančné poradenstvo na mieru

Potrebujete portfólio máme inovatívne a aktívne riešenia. Informácie vám poskytneme aj na našej Infolinke: +421 948 150 150


    Osobné údaje budú použité na kontaktovanie.

     

     

    Kontaktujte nás